Hollywood aan de Schelde recensie op VRT Nu

Hollywood aan de Schelde ***

Regie: Robbe De Hert (Zware Jongens, De Witte)

Met Jan Verheyden, Koen De Bouw, Erik Van Looy, Hilde Van Mieghem, Marc Didden, Hugo Claus, Lukas Dhont, Stijn Coninx, Adil El Arbi, Bilall Fallah, Felix Van Groeningen,…

Speeltijd: 120′

Ga kijken als je hield van Forgotten Scares.

Het verhaal: De laatste film van de overleden Robbe De Hert. Een documentaire over de geschiedenis van de Vlaamse film. Door de jaren heen interviewde Robbe De Hert samen met Joke Sluydts tal van prominenten uit de filmwereld: nieuwe generaties als Adil El Arbi, Billal Fallah & Lukas Dhont, gevestigde waarden als Erik Van Looy & Jan Verheyen, maar ook lang overleden groten als Hugo Claus, Bobbejaan Schoepen & André Delvaux. Die interviews worden afgewisseld met unieke archiefbeelden, fragmenten uit bijna 100 jaar Vlaamse films & opnames op filmsets & premières.

Hollywood aan de Schelde recensie op Proximus Movies & Series

Ons verdict: Hollywood aan de Schelde was jaren lang het probleemkindje van de VAF vanwege ‘enfant terrible’ Robbe De Hert, de Vlaamse regisseur die onlangs van ons heen ging vanwege de strijd die hij verloor van suikerziekte. De man zal generatie Z weinig zeggen, maar Robbe De Hert was onze Vlaamse movie brat op het niveau van Steven Spielberg & Martin Scorsese die in de jaren ’70 tegen de Belgische culturele elite ging om Vlaamse publieksfilms te maken voor een groot lokaal publiek die meer en meer op zoek was naar genrefilms op het niveau van Hollywood. Grootste voorbeelden zijn Zware Jongens, De Witte van Sichem en later het repertoire van Stijn Coninx met Coco Flanel, Daens & Hector. Pakweg 50 jaar later zitten we eindelijk op het niveau waar we moeten zijn met heel wat mooie voorbeelden zoals Erik Van Looy, Lukas Dhont, Felix Van Groeningen, Adil El Arbi & Bilall Fallah die heerlijke internationale content met een vleugje Vlaamse creativiteit beginnen te brengen.

Het budget van deze documentaire zou opgesoupeerd zijn door Robbe, maar iedereen die een beetje inzicht heeft in film, moet ook de creatieve struggle zien waarmee de Vlaamse filmregisseur zat om voor het eerst een volledige schets te geven van het Vlaamse bioscooplandschap dat tot en met vandaag in volle ontwikkeling is. Hollywood aan de Schelde is daarom ook een beetje een rommeltje met duidelijk 2 stukken: de jaren ’30 tot en met de jaren ’80 waarin De Hert heer & meester is en dan de jaren 2000 die ongetwijfeld niet door Robbe zelf is ontwikkeld (Jan Verheyden perhaps?). Maar in ruil van een meeslepende structuur krijgen we wel heel wat interessante content met vooral de begin jaren van de Vlaamse film die zelfs voor ons nieuwe onthullingen bracht. Dat gezegd zijnde, hadden we aan de titel van de documentaire wel verwacht dat er iets meer gefocust werd op Antwerpen, maar op aanvraag van de VAF werd het hele gebeuren meer uitgebreid. De documentaire voelt tot slot gedurende anderhalf uur te lang aan, terwijl het 2de deel van weer veel te snel gaat. Op dat vlak kan het nog iets leren van Biggest Little Farm of Forgotten Scares. Verloren kans?

Kortom, Hollywood aan de Schelde is een allerlaatste zucht van een legende uit de Vlaamse filmgeschiedenis. Nu gratis te streamen op VRT Nu. Bedankt voor jouw bijdrage, Robbe!