Pinocchio Netflix recensie door Guillermo del Toro

Pinocchio Netflix recensie door Guillermo del ToroPinocchio ** 1/2

Regie: Guillermo del Toro (The Shape of Water, Pan’s Labyrinth, Hellboy)

Met de stemmen van Ewan McGregor, David Bradley, Gregory Mann, Finn Wolfhard , Cate Blanchett, John Turturro, Ron Perlman, Tim Blake Nelson, Burn Gorman, Christoph Waltz, Tilda Swinton,…

Speeltijd: 117′

Ga kijken als je hield van stop-motion producties zoals Isle of Dogs & Fantastic Mr. Fox, maar vooral ander werk van Guillermo del Toro zoals Nightmare Alley.

Het verhaal: Guillermo del Toro hercreëert het klassieke Italiaanse verhaal van Pinocchio in een stop-motion muzikaal avontuur. Volg de ondeugende avonturen van Pinokkio die een echt jongetje wil worden!

Ons verdict: MoviePulpers, hoe dat soms gaat tijdens het bieden van een film, script of serie, jaren voor het in productie gaat, is me een raadsel. Kijk nu naar het sprookje van Pinocchio die zowel opgepikt werd op 3 verschillende manieren door Disney, Netflix & zelfs met Europees geld in iets minder dan 2 jaar. En het komt zelfs aan bod in Puss in Boots 2: The Last Wish! Why? Waarom zo’n obsessie met een figuurtje dat zo weinig voeling heeft bij het publiek het laatste decennium?

Niemand kan weliswaar ontkennen dat deze versie van Pinocchio door Guillermo del Toro & Netflix niet tot de verbeelding sprak door de interessante stop-motion invulling. Daar zit dan ook meteen de kracht van Netflix’ Pinocchio: de craft is bijna letterlijk om van te smullen met de ogen die gestreeld worden van plezier en enkel & alleen voor zijn stil verdient het om in de prijzen te vallen. Echter is del Toro misschien uniek in het creëren van zijn eigen fantasiewereld, van storytelling heeft hij soms te weinig kaas gegeten. Ook deze versie van Pinocchio had alles in de sterren staan om goed te scoren met een meer authentieke aanpak om het klassieke volksverhaal van Carlo Collodi voor te brengen, maar de vele slechte creatieve keuzes in het verhaal en vooral de langdradigheid waren me een brug te veel. Hoofdzakelijk omdat er te licht wordt omgesprongen met facisme & nationalisme en het potentieel bijna de status kon krijgen van De Stomme van Portici om de toestanden in Italië & andere Europese landen zoals Hongarije aan te kaarten. De knipoog naar The Great Dictator met Charlie Chaplin konden we dan weer wel pruimen. Tot slot gebeurt er veel teveel in Guillermo del Toro’s Pinocchio om binnen de 2 uur te blijven, wat we sowieso onbegrijpelijk vinden, want een verhaal zoals dit moet je nu eenmaal kort & beter kunnen brengen.

Kortom, opnieuw stelt Guillermo del Toro ons teleur met zijn te eigenzinnige interpretatie van Pinocchio. Oordeel zelf vanaf vandaag op Netflix België!