The Post ***
Regie: Steven Spielberg (Saving Private Ryan, Schindler’s List, Minority Report)
Met Tom Hanks, Meryl Streep, Bob Odenkirk, Bruce Greenwood, Sarah Paulson, Alison Brie, Bradley Whitford, David Costabile, Matthew Rhys, Sonny Valicenti,…
Speeltijd: 116′
Ga kijken als je hield van Spotlight & The Rum Diary.
Het verhaal: Katharine Graham, topvrouw bij The Washington Post, steekt haar nek uit voor de persvrijheid in het jaren ’70 door met haar team het Watergateschandaal in te zetten.
Ons verdict: De laatste jaren heb ik het moeilijk om Spielberg’s films te beoordelen. De man die op zichzelf sinds de jaren ’70 zowat de hele Amerikaanse filmgeschiedenis op film heeft schoten met filmklassiekers zoals Jaws, E.T., Indiana Jones, Hook, Jurassic Park, Schindler’s List, Minority Report & Munich (en we vergeten nog Band of Brothers te vermelden) heeft niks meer te bewijzen en regisseert de laatste jaren (net zoals zijn concullega Ridley Scott overigens) op automatische piloot. Hij kent de business, weet waar de budgetten heen moeten, werkt samen met eender welk castlid hij maar wenst, haalt vlekkeloos zijn deadlines. Kortom, zulke oude rotten in de business zijn voor de onzekere tijden van de Hollywood filmstudio’s van dezer dagen efficiënt. Maar in de jaren 2010 hebben we tot hiertoe weinig vernieuwd gezien van de virtuoos die projecten selecteert zoals een zakenman hemden uit zijn kast neemt in de ochtend.
Toch lijkt hij een passie te hebben gevonden, nl. het ontmaskeren van een klokkenluiderverhalen die de babyboomgeneratie sinds de jaren ’60 bezig hield. Wat Bridge of Spies voor de Koude Oorlog betekent, betekent The Post voor de Vietnam Oorlog. En hij gebruikt niemand minder dan Tom Hanks & Meryl Streep om zijn leidend koppel te zijn. Rasechte acteurs die in The Post weliswaar net zoals Spielberg himself op automatische piloot acteren. Hopend op een nieuwe kans voor een Oscar, veronderstellen we, of een herinnering aan hoe machtig de 4de macht wel was. Je hoort al waar we naartoe gaan: Niets aan The Post daagt je uit. Zelfs het scenario is prefab. En ik snap het niet. Steven, als je dit ooit leest (en ik weet dat je dit nooit zal lezen, maar) aub: Blijf producer. Geef de nieuwe generatie regisseurs hun tijd om te schitteren. Wat heb je nog te bewijzen? Gaat die 4de Oscar je nog meer faam brengen in de Amerikaanse filmgeschiedenis die je nu al hebt? En denk je echt dat een kopie van Spotlight echt opnieuw Oscars zal brengen?
Besluit: Met The Post gaat Spielberg Spotlight achterna, maar weet buiten zijn eigen trademarks maar weinig additioneel toe te voegen.