WIL ****
Regie: Tim Mielants (De Patrick, Peaky Blinders S3, Tales from the Loop S1, Legion S2)
Met Stef Aerts, Matteo Simoni, Jan Bijvoet, Annelore Crollet, Kevin Janssens, Koen De Bouw, Els Dottermans, Gene Bervoets, Dirk Roofthooft, Jan Decleir, Pierre Bokma, Karina Smulders, Dimitri Schaad, Pit Bukowski, Szymon Wroblewski, Frieda Pittoors, Frank Vercruyssen, Ariane Van Vliet, Tine Van den Wyngaert, Sofie Decleir, Valentijn Dhaenens, Felix Meyer, Marc Lauwrys,…
Speeltijd: 113′
Ga kijken als je hield van A Small Light, De Kinderen van het Verzet, De Slag om de Schelde & Godvergeten.
Het verhaal: 1942. Wil & Lode zijn 2 jonge hulpagenten in een bezet Antwerpen. Ze werken gedwongen mee aan de klopjacht op joden in hun stad. Maar tegelijk steunen ze ook het verzet. En te midden van alle chaos en geweld bloeit de liefde: Wil valt als een blok voor de charmes van Lode’s zus Yvette. Een tegenstrijdige cocktail van emoties brengt hem aan de rand van de afgrond. Want hoe red je tegelijk jezelf, je geliefden en de joden uit de klauwen van de bezetter?
Ons verdict: Ja, MoviePulpers, dat was weer even slikken met de nieuwe Vlaamse content die in het najaar gelanceerd werd. Godvergeten sloeg ons even knock-out op de vloer met zijn meer dan aangrijpende getuigenissen rond de Kerk, maar rond diezelfde tijd moeten we toegeven dat we al even een uppercut op de kin hadden gekregen. In primeur kregen we immers de nieuwste Vlaamse film van regisseur Tim Mielants te zien, WIL. Eentje die ons misschien niet zo van ons melk bracht, maar desalniettemin serieus binnenkomt.
Laat ons even teruggaan naar de schoolbanken… Hoewel wij altijd grote liefhebbers waren van het vak Geschiedenis, waren er veel klasgenoten & mede-schoolgangers die me steeds vroegen waarom het nodig was om zoveel te leren over onze (saaie) vaderlandse geschiedenis. Voor sommigen voelt het vak Geschiedenis heel abstract aan, een ver van mijn bed-show dat zich niet kan herhalen, want we zijn toch slimmer geworden doorheen de jaren? Nee? Wel, laat ons hopen, maar de realiteit is dat onze noties van de Westerse geschiedenis het laatste decennium serieus getart wordt door een Putin, extreem-rechts, religieus extremisme, communisme of een Trump. Voor de niet-liefhebbers van het vak History ging Tim Mielants met het boek door schrijver Jeroen Olyslaegers de uitdaging aan om jouw een donkere geschiedenis te doen voelen. En dat is exact wat WIL doet.
WIL voelt dan ook heel hard aan als een soort van Die Welle door de kijker heel ingrijpend in een chaotische & ambigue situatie te plaatsen in het midden van WOII. WIL is quasi een rollercoaster of een game waar je wanhopig moet proberen de Tweede Wereldoorlog te overleven samen met jouw vrienden, geliefden & geweten met het zwaard van Damocles die je continu boven het hoofd hangt. WIL profiteert van de Europese professionaliteit van Tim Mielants die de Vlaamse film een gripping mise-en-scène a la The Batman & Hollywoodiaanse practical effects geeft om U tegen te zeggen. Maar het helpt natuurlijk ook om een heleboel klasbakken in de cast te hebben van een Vlaamse film zoals Jan Bijvoet, Kevin Janssens, Jan Decleir, Koen De Bouw, Gene Bervoets, Dirk Roofthooft & in zekere zin ook Matteo Simoni. Het voelt bijna als een lokale ensemblefilm aan van David O. Russell of Wes Anderson, maar het is toch vooral de combinatie van Stef Aerts met Annelore Crollet die het publiek zo in zijn grip houdt. Met een speelduur van iets minder dan 2 uur was WIL onze aandacht nooit kwijt en de prachtige locaties van Antwerpen komen prachtig tot uiting in Tim Mielants’ WIL.
Kortom, opnieuw worden we stil bij Vlaamse content na Godvergeten. Tim Mielants laat met WIL voelen wat het is om een deel van een donkere geschiedenis te zijn. Een must voor iedere (Vlaamse) filmliefhebber!