Tales from the Loop Interview met Tim Mielants (De Patrick, Legion, Peaky Blinders, Cordon)

Tales from the Loop: Interview met Tim Mielants (De Patrick, Legion, Peaky Blinders, Cordon)

Grote verrassing de voorbije week, want niemand minder dan Tim Mielants mocht zijn tanden opnieuw bijten in een samenwerking met Amazon. Na The Terror werkte hij mee aan Tales from the Loop door ex-Legion schrijver Nathaniel Halpern & regisseur Mark Romanek en MoviePulp.be mocht in primeur spreken met de Vlaming achter producties zoals De Patrick, Cordon S1, Peaky Blinders S3 & Legion S2 rond deze nieuwe Amazon-serie.

Tim Mielants aan het werk voor Amazon met Tales from the Loop

Mijn eerste vraag is, wij zijn helemaal verrast dat je deelnam aan Tales from the Loop. Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Tim Mielants: “Ik heb een hele goede band opgebouwd met Nathaniel, één van de schrijvers van Tales from the Loop. Samen met hem heb ik Legion gemaakt en we komen goed overeen zowel vriendschappelijk als op de set. We zijn beginnen praten over allerlei zaken waaraan we werkten en toen is het eigenlijk begonnen.”

Voor de zekerheid, je hebt de 5de aflevering geregisseerd, klopt? Vanwaar deze keuze?

Tim Mielants: “Wel, laat me eerst beginnen door te stellen dat je een grote fout maakt, want bij Tales from the Loop praten we niet over afleveringen, we zien het eerder als verschillende (kort)films.”

Zoals een anthologie met andere woorden?

Tim Mielants: “Een beetje zoals Kieslowski’s Dekalog. Het zit misschien wel een beetje tussen een anthologie en verschillende kortfilms voor televisie. Maar om te antwoorden op uw vraag vanwaar de keuze. Het had veel te maken met beschikbaarheid in combinatie met Nathaniel die mijn werk mooi opvolgt. Hij heeft o.m. het script van De Patrick gelezen en hij was op zoek naar iemand die de regie kon opnemen van een man die op zoek is naar zijn mannelijkheid in combinatie met door een soort rouwproces gaan. Ik zie daarom veel parallellen met De Patrick met andere woorden.  Ik heb in die zin veel gewerkt aan zulke dingen en dat zal in het achterhoofd van Nathaniel Halpern hebben gespeeld. Maar de belangrijkste factor was toch mijn beschikbaarheid.”

Je hebt dus maar één kortfilm geregisseerd, juist?

Tim Mielants: “Klopt, iedere regisseur doet er één.”

Control heb ik inmiddels gezien voor ons interview samen met de pilot.

Tim Mielants: “Dus nog niet de 2de aflevering? Die is wel belangrijk om te volgen voor mijn aflevering ten volle te begrijpen.”

OK, goed om te weten, maar ik zie dat je de afleveringen effectief ook apart kan kijken. Dus ik begrijp waarom jullie het geen afleveringen (willen) noemen. Het doet me wat denken aan die andere Amazon-serie The Romanoffs qua opzet. Compleet onafhankelijk met hier en daar wat kruisbestuiving.

Tim Mielants: “Uhu, ja, ik volg.”

Maar ik was vooral mindblown van de pilot. Het doet me terugdenken aan meesterwerken zoals Interstellar.

Tim Mielants: “Welke film, sorry?”

Interstellar van Christopher Nolan.

Tim Mielants: “Wow, mooi compliment!”

Hehe, en deels aan The Animatrix als je naar de robots kijkt. Volledig ons ding met andere woorden.

Tim Mielants: “Alright!

Maar om terug te komen op De Patrick. Ik zie enorm veel gelijkenissen. Het emotionele ligt helemaal in het verlengde. Wilde je iets anders doen met Tales from the Loop of heb je een alternatieve versie van De Patrick gebracht?

Tim Mielants: “Nathaniel en ik verstaan elkaar heel goed op het vlak van komedie maar ook in het algemeen. We zijn goede vrienden. Als je alles bekijkt van Tales from the Loop zal je, en dat is ook de verdienste van Nathaniel, zien dat hij op zoek was naar verschillende regisseurs met een verschillende stem. In Tales from the Loop zijn er verschillende gevoeligheden die door iedere regisseur met hun eigen kwaliteiten om een aparte manier worden gebracht. Dat was echt de verdienste van de bedenker om die verschillende mensen met hun verschillende bijdrage bij elkaar te brengen en op de juiste afleveringen te zetten met hun eigen gevoeligheden. Bvb. als Jodie Foster Control had geregisseerd, dan had het er anders uit gezien. Niet beter of slechter, gewoon anders. Nathaniel Halpern is een beetje de coach in dit geval die de juiste spelers op de juiste plek zet en hij laat de regisseurs ook volledig tot hun recht komen. Dat is de ideale filosofie, want een bepaalde gevoeligheid of specificiteit kan je niet opleggen aan iemand. Je moet die persoon zijn ding laten doen.”

De Patrick & Tales from the Loop zijn wel een trendbreuk tegenover Peaky Blinders & Cordon dat veel actievoller is. Is dat een bewuste keuze?

Tim Mielants: “Hmm, nee. Nee, ik denk dat mensen … Kijk, ik ben nu gevraagd voor een hele grote Amerikaanse show op het vlak van science fiction & actie waarvan ik de naam nog niet kan vrijgeven en ik ben geselecteerd als regisseur vanwege… [tromgeroffel] De Patrick! Dat was ook zo met mijn andere projecten. Mensen halen bepaalde aspecten uit jouw vorig werk en proberen die dan opnieuw te brengen in hun nieuwe ideeën.”

Hollywood is in die zin wel op zoek naar die Europese edge he.

Tim Mielants: “Klopt, ze proberen kruisbestuivingen te creëren en dan van daaruit groeit weer iets anders. Ik meen dat dit een mode is die voor een groot stuk in gang is gezet met Drive door regisseur Nicolas Winding Refn met Ryan Gosling in de hoofdrol. En dat is best wel boeiend, want wat die Amerikanen zo goed kennen, is de comic book- & scifi-world. Ik zeg ook altijd tegen die mensen dat ik daar weinig van ken en ik ga ook niet doen dat ik daar zoveel van ken. Ik ken daar gewoonweg te weinig van vergeleken met die mannen. Maar ze zeggen dat dit net goed is, want ze willen mensen met een soort Europese background in meer lokalere cinema en die combineren met die comic book- of scifi-world. Daarom kan iemand zoals ik zijn plek hebben in dit landschap.”

Je ziet dat ook in de illustraties van de Zweedse kunstenaar Simon Stålenhag. Zeg ik het goed? Want ik kan zijn naam spijtig genoeg niet goed uitspreken.

Tim Mielants: “Haha, ik versta het. Zijn naam lijkt voor ons Belgen ook iets teveel op die van acteur Stellan Skarsgård uit Chernobyl.”

Haha, inderdaad, maar je ziet de overgang van diens werk naar de serie is gewoon baanbrekend in mijn ogen. Het is zo mooi gedaan, het vloeit zo mooi in elkaar. Ik vrees enkel wel dat Tales from the Loop niet voor iedereen zal zijn. Ga je daarmee akkoord?

Tim Mielants: “Daar geef ik je wel gelijk in. Ik ga even terug naar Dekaloog van Krzysztof Kieslowski, ik denk dat als mensen die serie graag zagen, dan ze hun hart kunnen luchten met Tales from the Loop. Als je bent voor gevoeligheid in personages bvb. Misschien voelen die mensen zich dan weer niet zo aangetrokken tot het science fiction-element of visa versa. Maar misschien denken we verkeerd. Misschien is de kruisbestuiving dan weer nieuw. Ik vind het in ieder geval een serie die uitblinkt in een soort zelfzekerheid voor het sensitieve. Het gebruikt ook heel veel filmgeschiedenis om bepaalde gevoeligheden te brengen en daarin is Tales from the Loop heel uniek. Iets wat ik totaal nog niet gezien heb.”

Ik zie wel gelijkenissen met Interstellar. Interstellar combineerde baanbrekend het wetenschappelijk met het emotionele. Tales from the Loop probeert op zijn eigen manier hetzelfde te bereiken. Maar het minder toegankelijke ligt misschien in het tempo dat redelijk traag ligt. Ik vind dat heerlijk om naar te kijken, want met een mysterieus tempo kan je veel meer accent zetten om andere zaken zoals symboliek, scenario & karaktertekening. Om het tempo aan te halen, ik zie ook wat gelijkenissen met War of the Worlds door de andere Vlaamse regisseur die het goed doet internationaal Gilles Coulier. Hebben jullie onder elkaar overlegd?

Tim Mielants: “Daar ga ik niet akkoord met je. Ik heb 2 afleveringen gezien van War of the Worlds en ik volg je niet helemaal, want ik vind dat compleet iets anders.”

War of the Worlds is natuurlijk wel meer suspense & actie vergeleken met Tales from the Loop.

Tim Mielants: “Jaja, voila. Nee, we kennen elkaar, maar ik zie niet echt parallellen. Ik vind het iets heel anders.”

OK. Om even van Tales from the Loop af te stappen, hoe is De Patrick voor jou bevallen? Dan was jouw eerste langspeeldebuut immers.

Tim Mielants: “Als ik op voorhand had geweten wat we met De Patrick hebben bereikt, zou ik daar opnieuw voor tekenen. We hebben internationaal heel veel prijzen gewonnen. We hebben in een moeilijke periode van Vlaamse cinema toch iets meer dan 50.000 bezoekers naar de bioscoop kunnen lokken. En het heeft vooral de hele wereld rond getrokken.”

Het heeft zelf een Magritte gewonnen. Toch best wel revolutionair voor een Vlaamse film dat die een ‘Franstalige’ prijs wint in België.

Tim Mielants:” Haha, jaja. En het doet het zelfs goed in de Verenigde Staten! De Amerikanen zijn er zot van en voor mijn carrière is het heel goed. Dus ja. Ik denk dat je nooit een film mag maken met het idee dat je er succes mee wilt hebben. Dat is een verkeerde motivatie. Het moet iets zijn waar je gevoel voor hebt en dat je effectief wil proberen. Ik geloof hier in  en dat heeft De Patrick wel gedaan voor mij. Bovendien, moest iemand anders die film hebben gemaakt, zou ik stikjaloers zijn geweest. Ik zou doodgaan van jaloezie. Kapotgaan van jaloezie, letterlijk. Ik zou daarvoor moorden, figuurlijk. Die film is helemaal iets wat ik ben. En in die zin is dat het mooiste compliment dat ik mezelf kan geven.”

Hoe ging de productie? Hoe was dit vergeleken met jouw vele televisie-opdrachten?

Tim Mielants: “Film is pop, dat moet allemaal juist zitten. Dat zegt regisseur David Fincher toch steeds. Het klopt wel dat je met film iets meer tijd hebt om het juist te zetten en te doen hoe het moet zijn. Maar er is geen beter metafoor dan te zeggen dat film pop is, terwijl televisie eerder opera is. Het is een andere manier van werken: televisie is bvb. snel en daar moet je klaar voor zijn. Je moet heel snel de juiste keuzes maken. Met film heb je inderdaad iets meer tijd.”

Wat verkies je?

Tim Mielants: “Tcho, dat is onmogelijk om te beantwoorden. Dat is zoals vragen wie van jouw kinderen je het liefste ziet.”

Dat kan ik snappen. Het is allebei iets anders. Is de afwisseling misschien aan te raden?

Tim Mielants: “Absoluut, verandering van spijs doet eten. Ik moet zeggen, als er bvb. enkel film zou bestaan, dan zou ik nooit geproefd hebben van het maffia- of science fiction-genre. Van televisie heb ik veel inspiratie gekregen.”

Je hebt je gewaagd aan heel diverse genres als je kijkt naar Legion, Peaky Blinders, De Patrick en nu Tales from the Loop. Is er een genre dat je nog mist?

Tim Mielants: “Tcho, ik vond horror doen met de televisieserie The Terror heel uitdagend. Dat heb ik dus ook al gedaan. Maar nee, niet echt.”

Welk genre doe je het liefste?

Tim Mielants: “Wat voor mij belangrijker is, zijn de personages. Die moet ik zeker snappen. Dat was ook zo met Tales from the Loop: een man die op zoek is naar zijn mannelijkheid en dan een robot koopt. Het is vergelijkbaar met het typische verhaal van een Amerikaanse man die een geweer koopt om zijn gezin te verdedigen. Maar in beide gevallen krijgen ze het als een katapult terug in het gezicht. Dat zijn zaken die ik snap en als ik iets snap, dan maakt het genre niet zoveel meer uit.”

Dat heb ik al meer gehoord dat regisseurs eerder naar de personages & het plot kijken.

Tim Mielants: “Nu, een genre krijgen of beheersen is plezant, maar daarom niet per sé noodzakelijk. De keuze voor een genre kan heel tof zijn, maar ik denk niet dat daar het verschil wordt gemaakt.”

Mijn laatste vraag dan: Amerika vs. Vlaanderen. Waar verkies je om te schieten?

Tim Mielants: “Ik vind het leuk om op heel grote sets te staan. Bovendien vind ik het ook leuk om met de technische kant van het filmen bezig te zijn. Door o.m. met CGI of puppeteers te werken. Die hele digitale wereld, daar heb ik wat training in nodig. Dat komt je eerder tegen in een Amerikaanse context, omdat daar meer budget is. In Europa is dat gelimiteerd. Maar ja, verandering van spijs doet eten is mijn motto. Ik had echt nood om zoiets te doen als De Patrick na zo’n grote projecten zoals The Terror, Legion & anderen.”

Je doet dat alleszins heel goed en je maakt ons Vlamingen zeer trots met alles wat je doet.

Tim Mielants: “Alright! Jullie zijn heel lief. Leve MoviePulp! Bedankt!”

Wij blijven grote fan van je werk. Mercikes voor het interview, Tim!

Tim Mielants: “Graag gedaan en ik wens jullie heel veel succes toe met het uitbouwen van jullie filmblog. Voila, spread the word!”

Tales from the Loop lanceert op Amazon Prime Video vanaf 3 april 2020 en onze recensie van Tales from the Loop mag je vrijdag verwachten.

 

Word een deel van de MoviePulp-community. Registreer en laat een commentaar achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.