Hoe moet je een film bespreken?


Hoe moet je een film bespreken?

Sinds 2007 recenseren we reeds films op MoviePulp.be. Ook al waren onze meningen over films duidelijk verschillend, toch was er een visie waarom de grondleggers van MoviePulp and Other Fiction Kenneth & Dax deze blog gestart zijn: We vonden dat kranten, tijdschriften, vakbladen en nieuwssites te slordig omgingen met hun meningen over films die uitkwamen. Niemand sprak de woorden die we wilden horen met de juiste argumenten waarom een film nu goed of slecht is. En we wisten maar al te goed hoe over films schrijven als communicatiewetenschappers met een universitaire diploma. Maar hoe bespreken we bij MoviePulp.be dan films en waarom verschilt deze zo dusdanig met de mening van betalende journalisten? Wel, laat het ons jullie vertellen in deze blogpost en hopelijk helpt het jullie verder om jullie eigen filmklassiekers te vinden of voor school films te bespreken.

In films houden we rekening met een heleboel zaken, maar we beginnen in principe steeds met de basis die de regisseur legt: visie, beeld, plot, muziek & cast. Deze vind je bij elke review van al onze MoviePulp-redactieleden terug, ieders op hun eigen manier met hun eigen smaak.

 

VISIE

 

Robert Rodriguez & Frank Miller in Sin City

Een film maken is een levensweg voor een regisseur. Een manier voor deze persoon om zijn mening te vertellen, de geschiedenis terug tot leven te brengen, mensen te entertainen of de wereld eventueel een beetje te verbeteren. De regisseur heeft daarbij een visie, meestal samen met de schrijver van het filmscenario. Zo vonden Frank Miller & Robert Rodriguez elkaar in 2002 om de film Sin City te brengen en een schok overheen Hollywood voort te brengen met hun specifieke filmstijl die praktisch volledig op green screen verfilmd werd en daarbij een ode bracht aan het filmgenre van de graphic novel. Talk about vision!!! Maar er zijn talloze voorbeelden van films die visie hebben: denk maar aan Oscarfilms zoals A Beautiful Mind, Saving Private Ryan12 Years A Slave, maar evengoed een Batman Begins, The Lord of The Rings of The Matrix.

 

BEELD

 

Grootmeester Martin Scorsese achter de camera

Iedere regisseur is een nerd pur sang: Voor hij effectief aangesteld wordt door één of andere producent uit Hollywood, heeft hij in zijn jeugdjaren talloze keren geëxperimenteerd met een filmcamera met zijn identiteit terug te vinden. De typische straatstijl waarin meesterregisseur Martin Scorsese films zoals The Departed, Taxi Driver & Goodfellas schiet, is zeer kenmerkend voor zijn manier van filmen. Of wat dacht je van Michael Mann die met Heat, Collateral of Miami Vice weet hoe hij een ruwe en actievolle eindscène moet maken. Filmtechnisch heeft dus iedere regisseur wel zijn voorkeur, het recente voorbeeld is Quentin Tarantino die zijn Hateful Eight in Ultra Panavision 70 mm heeft geschoten uit de liefde voor de western-films uit de jaren ’50, maar ook Christopher Nolan verbergt zijn liefde voor het IMAX-formaat niet. Dit is een belangrijk aspect van een film, ook wel eens de cinematografie genoemd. De kleuren en stijl die de filmregisseur selecteert, hebben een impact op het publiek, de mood van een film, als het ware de staat waarin je de film gaat bekijken.

 

PLOT

Het Plot-diagram door

Niets gaat boven een goed verhaal brengen, hoewel andere media wel beter zijn om complexe verhaallijnen met ingewikkelde karaktertekeningen te brengen zoals boeken of televisieseries. Zo hadden ze beter van de boeken van The Hunger Games gebleven, omdat er simpelweg teveel is om te vertellen. Film kenmerkt zich op de wijze van een verhaal brengen: wat laat je achterwege in een verhaallijn? Waar plaats je het accent op het verhaal (plot)? Wanneer breng je een climax in het verhaal? De opbouw, structuur & het tempo zijn van primordiaal belang om een goede film te brengen. Bovenstaand model is een referentie naar Gustav Freytag die met Freytag’s piramide een manier heeft gevonden om simplistisch een toneelstuk uit de Griekse & Romeinse tijden te schetsen. Tijden zijn inmiddels veranderd, maar het geeft wel weer waaraan je als regisseur moet denken. De regisseurs zoals Christopher Nolan, Stanley Kubrick en Steven Spielberg zijn hier een kei in met films zoals Inception, Saving Private Ryan & Eyes Wide Shut.

 

MUZIEK

 

De legendarische soundtrack van Pulp Fiction door Quentin Tarantino

Alvorens een regisseur het pad bewandeld om een film te brengen, heeft hij of zij leiding nodig. Een manier om zijn duizenden gedachten te structureren en het verhaal te brengen dat hij of zij voor ogen heeft. Muziek is een duidelijk manier om dit te doen: Eén van de beste regisseurs aller tijde Christopher Nolan vraagt steeds voor hij aan een film begint muziek van de componist. Zo was de legendarische muziek van Hans Zimmer de leidraad voor hem om zijn film Interstellar te maken. Muziek voegt een extra dimensie aan emotie toe aan het verhaal en bovendien ga je jezelf meer betrekken bij een personage uit de cast. Ik denk maar aan het thema van Elektra door Graeme Revell die je meteen terug zal doen denken aan de film DareDevil met Jennifer Garner en Ben Affleck. Maar sommige scores krijgen een leven op zichzelf zoals de soundtrack van Pulp Fiction, The Matrix, The Terminator of Star Wars die legendarisch te noemen zijn. Alle respect voor componisten zoals Hans Zimmer, Don Davis, John Williams, Brad Fiedel of Danny Elfman.

 

CAST

 

Christian Bale & Anne Hathaway in The Dark Knight Rises

Tot slot is er een reden waarom Hollywood-acteurs & -actrices zoveel geld verdienen: Eén film kan gaan of staan bij de cast. Al gaat het over Leonardo DiCaprio die steeds opmerkelijk is in een hoofdrol zoals in The RevenantInception & Shutter Island, een Christoph Waltz die met zijn verrassende bijrollen in Django Unchained, Spectre of Inglourious Basterds de wereld veroverde, een aantrekkelijke schoonheid die de aandacht naar zich toetrekt zoals femme fatal Eva Green in Sin City 2: A Dame to Kill for, de sexy Margot Robbie in Wolf of Wall Street of de onschuldige schoonheid Natalie Portman in Black Swan / Star Wars. En we vergeten als bijna de ultieme vijand zoals Heath Ledger als The Joker in The Dark Knight, Javier Bardem in Skyfall of Tom Hardy als Bane in The Dark Knight Rises.

 

BESLUIT

 

Al dit samen maakt een film tot culturele erfgoed waar we iedere dag van genieten. Als je een oordeel velt over een film, ga dan vooral terug naar deze elementen:

  • Wat wil de regisseur brengen en hoe brengt hij het? Welke thema’s brengt de regisseur naar voor? Wat wil de regisseur dat het publiek ziet?
  • Op welke manier wordt de film verfilmd? Welke camerashots zijn vernieuwend in de film? Wat kan je zeggen over de sfeer en kleuren van de film (cinematografie)?
  • Op welke manier wordt de verhaallijn gebracht? Waar legt de regisseur de klemtoon op? Hoe wordt het plot uitgewerkt?
  • Hoe is de muziek verwerkt in de film? Heeft deze een centrale rol? Weet deze je te raken of is deze muziek zo herkenbaar voor de film?
  • Hoe overtuigend is de cast? Levert de cast voltallig een schitterende prestatie of springt er iemand bovenuit? Hoe doet de hoofdacteur / hoofdactrice het? Welke bijrollen voegen een extra bijdrage aan de film?

Vergeet ook niet het formaat om de film te vermelden: vermeld de titel, de regisseur, de cast, de lengte van de film, een samenvatting en jouw mening over de film. Veel schrijfplezier, MoviePulpers!

Deel mee aan de conversatie




bol.com bestsellers





Wij maken gebruik van cookies.